Sv:Sv:Att driva projekt
Hej Henrik
Vi lade ner mycket resurser på projektet i Håbo men det föll inte väl ut. Det tog över 1 år innan vi fick klart markavtal med kommunen, vilket gjorde att boende valde en kabel-tv leverantör där.
Det stämmer inte att ingen fick bryta kontraktet, efter att det drog ut på tiden var det valfritt för alla all bryta kontraktet men många valde att ha kvar det i hopp om att vi skulle förse dem med fiber. Men som sagt, när det markavtal var klart var det för få kunder kvar så projektet gick inte att genomför ekonomiskt.
Precis som på samma sätt som Fibra, Telia eller andra kommunala stadsnät har i sina avtal. Vi måste upp i en viss anslutningsgrad för att det skall gå att bygga ut.
Vårt stora problem med projektet är att vi sitter i händerna på externa markägare. Vilka ibland har extrema handläggningstider, ex. trafikverket.
Detta är ett problem för alla i denna bransch och någonting för vår regering att ta tag i om vi skall klara av det digitala målet 2020 med 90% anslutning.
Våra avtal är snarlika alla andra på marknaden och jag köper det du säger att de är ensidiga men vi skriver dem på detta sätt för att kunna genomför dessa komplexa projekt, då vi vet att mycket händer under projekten som är utanför vår kontroll. När kunderna kan dra sig ur kan det bli så som det vart i Håbo att när alla markavtal är klara finns det inte kunder kvar för att genomför projektet.
Jag köper dina synpunkter men vi har satt upp avtalet på detta sätt för att klara av att genomför projekten, inte för att lura några boende. Vi kommer ansluta er alla och jag vet att ni i slutändan kommer vara väldigt nöjda med vårt stadsnät i Hällby.
Hälsningar Johan Sundberg