Sv:Att driva projekt
Hej Fredrik
Gällande utbyggnadstakt sitter vi i händerna på kommunen som är markägare och gräver i den takt de vill driva projektet. Gällande Hällby för det i starten många turer vem det var som var markägare, vägföreningen eller kommunen vilket gjorde att det drog ut på tiden.
Kommunen har sedan en modell där de vill göra klart ett område innan de påbörjar nästa, vilket jag har förståelse för eftersom det sätter krav på entreprenörerna att besiktiga och göra klart områden till 100% innan de får nästa etapp. Men detta gör att det tar lite längre tid än vi önskat.
Eftersom vi gärna skickar fakturan för arbetet och levererad tjänst kan jag lova att vi gör allt vi kan för att så snabbt som möjligt koppla upp dig som kund.
Men jag vill samtidigt säga att detta arbete med etapper i Eskilstuna har enligt mig resulterat i bra kvalitet på arbetet vår entreprenör gjort.
Vi ser fram emot att göra klart det sista och koppla upp er alla som önskar.
Jag vill också vara tydlig med att de tidsplaner vi kommunicerat så skriver vi att merparten av fastigheterna driftsätts ex. oktober månad. Vi skriver så för att vi vet att historiskt sett blir 5-10 % driftsatta senare än planerat p.g.a. vi inväntar tillstånd från markägare, trafikverk tillstånd, sjökablar med tillstånd från länstyrelsen, etc.
Jag vet att det är några fastigheter kvar i Torshälla och inte blivit driftsatta p.g.a. ovanstående problem. Vi gör allt vi kan för att få klart detta.
Det är fel att säga att vi saknar kompetens men arbetet med att gräva dessa ca. 160 000 meter som vi skall gräva i Eskilstuna är ganska komplext med markägare, kommunen, trafikverk, åar, samfälligheter, m.m.
Det finns saker vi kunnat göra bättre med facit i hand men det är svårt att se alla problem i starten. Vi har gjort detta i 7 år nu till snart 60 000 hus och blir bättre och bättre för varje projekt.
Lovar att vi gör allt vi kan för att bli klara så snart det går.
Hälsningar Johan