Företag i Hällby som sponsrar sidan www.ihallby.se - Violas Vrå - Hällby Trädgårdstjänst - E. A. Bokföringstjänst AB - se företagens erbjudanden och annonser vid "Företag i Hällby".

Stadsnät

Stadsnät - Forum

compare cialis levitra

<a href=https://vslevitrav.com/>levitra cheap

cialis gel online

https://ponlinecialisk.com/ - buy cialis online europe

generic chewable cialis Gipara

Priligy Acquisto teerswonse <a href=https://bansocialism.com/>best generic cialis</a> Agopsy Mexico Pharmacy Mail Order Online

Nöjd, trots lite försening

Nu är fibret installerat hemma hos oss och de tjänster som vi beställde till har också driftsatts. Vi är väldigt nöjda med det utförda arbetet och resultatet. Hastigheterna på de tjänster vi inkluderade tycks vara väldigt bra också!

Även om driftsättningen blev några månader senare än vi förväntat oss är vi mycket nöjda allt som allt. Vi har fått ett bra intryck av Svensk Infrastruktur och svar på frågor som har uppstått. Jag tycker personligen att de har fått utstå en hel del kritik i detta forum, så jag tänkte att det kunde vara bra att delge våra positiva erfarenheter också :-)

Sv:Nöjd, trots lite försening

Vad kul att läsa lite possitivt i alla fall.
Synd att deras kundtjänst/kundvård är obefintlig då jag har kontaktat de 2 ggr och får svar. "Jag ska kolla upp och återkommer per telefon eller mail" Inga svar.
Så tyvärr. I mitt fall har jag inte mycket positivit att säga om Svensk infrastruktur hittils...

Sv:Nöjd, trots lite försening

Nu är allt installerat hos oss också. Våran Viasatbox fungerar inte som den skall tycker vi. Den skall ju vara på hela tiden, men våra stänger av sig själv rätt som det är och sedan är det problematiskt att få på den igen. Är det någon som vet vad man skall göra så det blir bra?

Sv:Sv:Nöjd, trots lite försening

Gå in på menyn och inställningar och ta bort att den får gå i standby

Sv:Nöjd, trots lite försening

Hej Noak

Tack för att du skriver detta här.

Vi mäter varje fredag hur nöjda våra kunder är med arbetet vi gjort och över 90% säger att de rekommenderar oss till släkt/vänner.
Vi ska nå 100% och jobbar för att göra varje del bättre. Tyvärr är det självklart de som är missnöjda som hörs på denna typ av forum men det är nog bra för det får oss att ta till oss och jobba mot 100% kundnöjdhet.

Men tack för att även du som är nöjd skriver här!

Hoppas du får mycket nytta och nöje med installerad fiber

Hälsningar Johan Sundberg

ROT avdraget

Hej,

Är det någon som har koll vad som händer med ROT-avdraget som man skulle få på Betalnings alt 2 = Kontant vid idriftsättning samt utnyttjande av ROT-avdrag 5900:-? Förmodligen blir man blåst på den nu när infrastruktur sölar och inte kan hålla tidplanen?

Att driva projekt

Det jag kan tycka är det som är mest trist är att löften inte betyder något. Jag beställde fiber till min villa på Skolvägen och säljaren sa att fibern skulle vara igång efter semestern. Senast jag ringde så var det ändrat till nyår. Och nu när jag sålt villan så ringde nya ägaren och fick då veta att det skulle vara igång inom 4 månader. Vi har även hus i Kogne utanför Torshälla där vi fick oktober som månad för driftsättning. Näe jag ringde och frågade gick inte mitt kontrakt att hitta så jag skickade in en kopia av det jag hade. Fick nu veta att det är någon gång nästa år som det kan bli aktuellt.
Min spontana uppfattning är att det är just detta som skapar oredan och de sura minerna. Man ser till att få kunderna att skriva på genom att putsa lite på tiden till driftsättning och så har man inget val annat än att vänta. Jag är helt säker på att nätet blir kanon när det väl blir installerat men tyvärr känns SI som att de antingen saknar kompetenta projektledare eller helt enkelt inte bryr sig. Jag har i mitt jobb varit i kontakt med en firma som lägger fiber och de kunde räkna ganska bra på exakt när arbetet var klart. Men visst. Hade jag i Kogne fått veta att fibern skulle vara i drift August 2016 så hade jag ju aldrig skrivit på. MVH / Fredrik

Sv:Att driva projekt

Tyvärr så är detta symptomatiskt för Svensk Infrastruktur.

I en "förort" till Stockholm lyckades de att binda upp ett stort antal kunder till sig då de först efter avtalstidens utgång (2 år) lämnade besked att det inte blir något nät. (För dålig vinst?)
Under tiden var fastighetsägarna upplåsta i två år medan en annan aktör drog fiberkabel. Först nu kan de efteransluta sig till denna nya aktör till högre kostnad.

Infrastruktur har en ensidig avtalskonstruktion där de inte lovar någonting.
Ett sunt avtal borde innehålla att bolaget påbörjar utbyggnad inom sex månader och att det är idrifttaget inom ett år samt att det finns ekonomisk ersättning till kunden om de inte håller sitt avtal.

Att försöka nå bolaget för kommunikation och besked är näst intill omöjligt.
Kundservice är ett okänt begrepp.

Sv:Sv:Att driva projekt

Hej Henrik

Vi lade ner mycket resurser på projektet i Håbo men det föll inte väl ut. Det tog över 1 år innan vi fick klart markavtal med kommunen, vilket gjorde att boende valde en kabel-tv leverantör där.
Det stämmer inte att ingen fick bryta kontraktet, efter att det drog ut på tiden var det valfritt för alla all bryta kontraktet men många valde att ha kvar det i hopp om att vi skulle förse dem med fiber. Men som sagt, när det markavtal var klart var det för få kunder kvar så projektet gick inte att genomför ekonomiskt.

Precis som på samma sätt som Fibra, Telia eller andra kommunala stadsnät har i sina avtal. Vi måste upp i en viss anslutningsgrad för att det skall gå att bygga ut.

Vårt stora problem med projektet är att vi sitter i händerna på externa markägare. Vilka ibland har extrema handläggningstider, ex. trafikverket.
Detta är ett problem för alla i denna bransch och någonting för vår regering att ta tag i om vi skall klara av det digitala målet 2020 med 90% anslutning.

Våra avtal är snarlika alla andra på marknaden och jag köper det du säger att de är ensidiga men vi skriver dem på detta sätt för att kunna genomför dessa komplexa projekt, då vi vet att mycket händer under projekten som är utanför vår kontroll. När kunderna kan dra sig ur kan det bli så som det vart i Håbo att när alla markavtal är klara finns det inte kunder kvar för att genomför projektet.

Jag köper dina synpunkter men vi har satt upp avtalet på detta sätt för att klara av att genomför projekten, inte för att lura några boende. Vi kommer ansluta er alla och jag vet att ni i slutändan kommer vara väldigt nöjda med vårt stadsnät i Hällby.

Hälsningar Johan Sundberg

Sv:Sv:Att driva projekt

Hej Henrik

Tråkigt att du anser att vi har dåliga avtal. Vi har levererat fiber till nästan 60 000 villor senaste åren och gjort att 14 kommuner i Mälardalen tillhör de mest framgångsrika kommunerna i Sverige gällande tillgång på digital kommunikation.
Vi är med i Stadsnätsföreningen och våra avtal är tagna från kommunala stadsnät. Alla i branschen skriver denna typ av avtal, Telia, kommunala stadsnät, Ip-Only, m.fl. med all rätt. Gör vi inte det är det omöjligt att lyckas med dessa utbyggnader.
Känner man som konsument att det är orimliga avtal ska ni inte teckna avtal. Koppla på er när nätet är byggt, till kanske något högre kostnad, men då slipper ni den risk ni ser.

Att du säger att vi inte svarar i telefon måste vara något fel, jag sitter 3 meter ifrån vår kundtjänst och de tar alla samtal och det är sällan mer än någon minuts kö. Har du en fråga så ta upp det här så skall jag hjälpa dig på en gång.

Hoppas detta gav dig lite svar!

Hälsningar Johan

Sv:Att driva projekt

Hej Fredrik

Gällande utbyggnadstakt sitter vi i händerna på kommunen som är markägare och gräver i den takt de vill driva projektet. Gällande Hällby för det i starten många turer vem det var som var markägare, vägföreningen eller kommunen vilket gjorde att det drog ut på tiden.
Kommunen har sedan en modell där de vill göra klart ett område innan de påbörjar nästa, vilket jag har förståelse för eftersom det sätter krav på entreprenörerna att besiktiga och göra klart områden till 100% innan de får nästa etapp. Men detta gör att det tar lite längre tid än vi önskat.

Eftersom vi gärna skickar fakturan för arbetet och levererad tjänst kan jag lova att vi gör allt vi kan för att så snabbt som möjligt koppla upp dig som kund.

Men jag vill samtidigt säga att detta arbete med etapper i Eskilstuna har enligt mig resulterat i bra kvalitet på arbetet vår entreprenör gjort.

Vi ser fram emot att göra klart det sista och koppla upp er alla som önskar.

Jag vill också vara tydlig med att de tidsplaner vi kommunicerat så skriver vi att merparten av fastigheterna driftsätts ex. oktober månad. Vi skriver så för att vi vet att historiskt sett blir 5-10 % driftsatta senare än planerat p.g.a. vi inväntar tillstånd från markägare, trafikverk tillstånd, sjökablar med tillstånd från länstyrelsen, etc.
Jag vet att det är några fastigheter kvar i Torshälla och inte blivit driftsatta p.g.a. ovanstående problem. Vi gör allt vi kan för att få klart detta.

Det är fel att säga att vi saknar kompetens men arbetet med att gräva dessa ca. 160 000 meter som vi skall gräva i Eskilstuna är ganska komplext med markägare, kommunen, trafikverk, åar, samfälligheter, m.m.
Det finns saker vi kunnat göra bättre med facit i hand men det är svårt att se alla problem i starten. Vi har gjort detta i 7 år nu till snart 60 000 hus och blir bättre och bättre för varje projekt.

Lovar att vi gör allt vi kan för att bli klara så snart det går.

Hälsningar Johan

Sv:Att driva projekt

Hej Fredrik

Att driva denna typ av projekt är inte så enkelt. Våra konkurrenter har leverans tid 18-24 månader men vi jobbar för att leverera snabbare. När vi gick in i Eskilstuna så var det till stor del för att boende tyckte att befintliga aktörer tog så lång tid på sig och inget hände.
Vi är väldigt tydliga i informationen vi skickar ut att i dessa projekt förekommer förseningar, det är Länstyrelsen med fornlämningar ex. I Torshälla som skall säga sitt, problem med tillstånd för att trycka kabel under vatten eller vägar, befintliga ledningsägare som har synpunkter, beläggningsprogram som vi skall synkronisera. Sedan är det tillsammans med Eskilstuna kommun som är markägare vi sätter upp tidplaner och för att få bra kvalitet på projekten kommer det byggas ut lite etapp för etapp och besiktiga respektive etapp innan vi startar nästa. Ett bra sätt som kommunen har för att skapa tryck på entreprenörer att färdigställa områden helt innan nya startas.

Så, hade det bara varit att gräva hade projekten varit klara i höstas. Områden utan externa handläggningstider vart klara i höstas, dvs leverans inom 6 månader. Men när vi sitter i händerna på länstyrelsen, park avdelningar, Trafikverket, kommunen, Vattenfall m.fl. så är det svårt att styra deras handläggningstider. Men vi gör så gott vi kan för att göra klart allt så snart det går.

Hälsningar Johan

Stadsnät

Så har en installatör ifrån Svensk Infrastruktur varit hos oss och gjort första delen i den avtalade installationen.
En installatör som på avtalad tid kom efter vår arbetstid 16.00.
När installation var klar fick vi möjlighet att besiktiga utfört arbete och godkänna det.
Fortfarande har vi inget fungerande stadsnät, men fortsätter projektet som det gjort fram till nu så är jag inte speciellt orolig över fortsättningen.

Sv:Stadsnät

Bra att de håller vad de lovat i ditt fall, men ....

Svensk Infrastrukturs avtal är som flera gånger tidigare påpekats ensidigt fördelaktigt för bolaget.

Nu har det hänt att dom har backat ut från ingånget avtal i Bålsta/Håbo och skall inte längre gräva där.

Det tog dom över två år från skrivet avtal tills dom bangade ut för någon vecka sedan.

Läs Svensk Infrastrukturs avtalsvillkor så förstår ni. Hur många har läst och förstått?

Under den tiden så har flera tackat nej till den lokala operatörens fiber och kommer därför åka på en smäll på ca 30 tusen extra för eftergrävning p.g.a. Svensk Infrastrukturs nonchalanta hantering av sina kunder.

Lägg till detta att den som betalat 25-tusen för en installation inte äger sin egen installation då denna övergått i ett annat bolag drivet av samma ägarkonstellation SI ingår i med högst osäker framtid.

Bolagens historik och ägare vittnar inte om långsiktigt ägaransvar utan förr om snabba vinster.
Kort sagt ett oseriöst bolag vilket framgått tidigare i ett otal inlägg på nätet.

Sv:Sv:Stadsnät

Hej Conny

Tråkigt att du känner så. Vi vet att vi inte kan uppfylla allas önskemål men vår ambition är att uppskattas av alla och det jobbar vi vidare emot.
Vi har med snabbare utbyggnadsplan, lägre priser på installation och lägre priser på tjänster fått förtroende att bygga ut ett fibernät i Eskilstuna som kommer nå knappt 6000 villor. Detta med start i somras och helt klart under 2016.

Men som sagt, är ni osäkra ska ni inte hoppa på. Vänta och se på resultatet i området och vad grannarna som fått installerat tycker. Uppgradera sedan fastigheten den dag ni känner er trygga med vår produkt.

Vi gör marknadsundersökning varje fredag till de hushåll vi installerat till och över 93% skulle rekommendera oss till en vän så här långt. Dock hörs de sista 7% mer än de 93% nöjda kunderna så vi kommer jobba vidare allt vi kan för att 100% ska bli nöjda.

Tack alla ni i Eskilstuna som trott på oss och gjorde det möjligt att så snabbt bygga ut detta nät i kommunen. Vet att många vätet på fiber i över 10 år.

Hälsningar Johan Sundberg

Öppet stadsnät i Eskilstuna

Hej
Det förekommer en hel del rykten, spekulationer m.m. bland några boende. Såhär är det i varje område vi etablerar oss i eftersom att vi i varje kommun är en nya aktör som boende inte känner till. Det kanske medför något bra för vi måste alltid vara bättre än lokala aktörer eller de stora trygga telekomaktörerna som funnits på marknaden länge.

För er som inte vill lyssna på rykten eller lyssna på mig, för jag är i högsta grad partisk i denna fråga, åk ut till Torshälla eller Slagsta och titta på arbetet vi gör där. Prata med boende som fått installation i hemmet, titta på tomterna eller gatan där vi grävt. I augusti eller början av september driftsätter vi hushållen, vilket gör att vi levererat komplett produkt på drygt 3 månader där.

Tycker ni fortfarande att vi inte levererar eller gör dålig arbeten så köp inte vår produkt. För er som tycker det ser bra ut och vill ha fiber nu under hösten kontakta oss så löser vi det.

Vi ser fram emot att bygga ut fibernätet i Eskilstuna

Hälsningar Johan Sundberg
Svensk Infrastruktur

Sv:Öppet stadsnät i Eskilstuna

Hej Johan,

Det må se hyffsat snyggt ut i Slagsta och utfört snabbt, men problemen med anslutning efter idriftsättningen är stora. Tycker att ni bör ta ert ansvar att säkerställa driften för alla inkopplade abonnenter.

Hur blir det?

Hur blir det med stadsnätet?

Har Svensk infrastruktur fått tillräckligt många anmälningar?

Blir det något Fibra?

Hur många har hoppat av Svensk infrastruktur till förmån för Fibra?

Sv:Hur blir det?

Så mycket som ni krånglar i Hällby med det här så blir det väll inget dera, hoppas dock att det löser sig för när det är klart i Hällby så ska dom börja hos oss i Lundby.

Sv:Sv:Hur blir det?

Någon som vet något mer om "krånglet" :-)

Sv:Hur blir det?

Ni som skrivit på för Svensk Infrastruktur de senaste 14 dagarna d.v.s. inom ångertiden rekommenderas att visa avtalet för en kunnig affärsjurist så kommer ni sannolikt snabbt som ögat ta er Mats ur skolan.

Synar man bolaget eller rättare sagt bolagen och deras ägarstruktur och historik klarnar bilden ytterligare.

Sv:Sv:Hur blir det?

Synar avtalet? Vad är det som är så oklart egentligen, du köper en tjänst utav dom, kommun sätter käppar i hjulen för företaget för det konkurerar med deras eget bolag Fibra, som för övrigt inte har resurser för att bygga ut i den takt som efterfrågan kräver, har själv pratat mycket med båda parter, tom Fibra säger att om Svensk Infrastruktur ska gräva så drar dom sig ur precis som det som hände i Torshälla, antingen skriver man på eller struntar i det, låt varje person (hushåll) bestämma själva, för mig är det iaf klart, vill man ha Fiber innan 2020 så välj Svensk Infrastruktur. Tack o hej

Ny kommentar

Omröstning

Är Du intresserad av att ansluta till stadsnät i Hällby?

Ja! 92 32%
Nej. 20 7%

Totalt antal röster: 291

ihallby

Har du något bra tips eller info som inte kommit med på ihallby.se men som skulle kunna passa på en sådan här sida? Eller om du har några ändrings- eller förbättringsförslag! Mejla till mejladressen nedan eller via sidan KONTAKTA OSS! Förslag och tips mottages mer än gärna! Med soliga hälsningar
Eva Andersson
info@ihallby.se
Drivs med Webnode